De Roertunnel
Aan de bouw van de tunnel ging een jarenlange discussie vooraf.
Tal van voorstellen werden verworpen en mede door de bemoeienis vanuit
de betrokken bewoners, verpersoonlijkt door de stuurgroep “Tunnel A73
Roermond” werd gekozen voor de complete ondertunneling van het Roerdal
middels een reeds beproefde bouw-constructie en aanleg methode.
De noordelijke ingang van de tunnel is gelijkgehouden
met de zogenaamde steilrand, een hoogte verschil dat
ontstond uit de oude loop van de Roer.
In een uitgegraven sleuf werden tunnel segmenten van
elk 23 meter gebouwd in een jaar tijd werden op deze
manier 50 segmenten gerealiseerd.
Er werd op meerdere plaatsen tegelijk gebouwd.
In een bouwdok voor afzink elementen werden caissons
van 150 meter lengte gebouwd.
Waren de eerste twee caissons klaar dan werd er water
in het bouwdok gepompt en de caissons die aan de voor
en achterkant met panelen gesloten waren gingen drijven en konden naar hun
plaats in het Roerdal worden gesleept om met behulp van een specialistisch
bedrijf te worden afgezonken.
De Roertunnel beschikt over drie dienstgebouwen van waaruit de techniek wordt geregeld.
Het geheel werd dan als een twee baans autosnelweg zonder vluchtstrook ingericht met extra
aandacht voor veiliheid van het doorrijdend autoverkeer.
Webmaster Har Op`t Veld Copyright © Stichting”Tussen Roer en IJzeren Rijn” Designed bij Har Op`t Veld